Dirty Halland 2024

PM

Välkomna på ett 160 km långt grus-äventyr i Halland lördag den 23 mars!

Dirty Halland startade första gången 2019 och vår ambition är att varje år bjuda på en ny rutt där vi vill dela med oss av våra favoritgruspärlor till er!

DIRTY HALLAND SPIRIT
Dirty Halland är inget race. Det är en upplevelse, en utmaning, ett äventyr. För att alla ska få möjlighet är det gratis att delta i Dirty Halland. Det är en heldagstur på cykeln som vi delar tillsammans. Vi tar det lugnt vid korsande av vägar, skymda kurvor och vid passering genom gårdar ute på landsbygden. Och allt skräp hamnar i bakfickorna.

RUTTEN 2024
Vi startar vid Åkulla Outdoor Resort och tar oss längs lättrullade grusvägar och passerar precis Bockstens mosse på vår högersida.

Därefter blir det banvallscykling innåt landet mellan Ullared och Älvsered. Några grindar finns här så pass på att öppna dem!

Efter Älvsered viker vi tillbaka igen och kommer tillslut vid km 62 till vackra Yttra Bergs naturreservat med den beryktade backen ”väggen” på 20%+ som fanns med även 2022.

Därefter blir det lättare asfaltsvägar via Köinge tills km 80 då vi svänger vänster in på en grusväg och möts av Öldepå by Carlsberg 🍻!

Vi passerar sedan vackra Älvasjön, Ästad och Öströö. Nu börjar vi komma in i mot Åkullaterrängen på riktigt!

Här går det upp/ner/höger/vänster och en del knixigheter och ruffare terräng. En brant stig-backe där en MTB vore mer lämplig leder upp till de mytomspunna Bexells talande stenar.

Vi får sedan en vacker sjöcykling vid Grimsjön, precis vid vattenlinjen. Färden fortsätter med några lättare asfaltsinslag genom Grimeton. Vidare på blandade grussorter och höjder för att vid km 149 bemästra ”Obbhult climb”. Med brant och poröst grus kan de va en utmaning att ta sig upp! Kort efter kommer ytterligare en ”knäppa”. Nu är det inte långt kvar.

Vid km 153 viker vi höger uppför en trappa som leder till den gamla uppsprängda banvallen som tillslut för oss hela raka vägen till vår slutdestination, Åkulla Outdoor Resort!